KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR7
NA LATA 2019-2024
“Kiedy śmieje się dziecko
śmieje się cały świat.”
Janusz Korczak
Nasza koncepcja przedszkola czerpie z bogatych doświadczeń lat poprzednich,
z realizowanych programów i projektów oraz już z wdrożonej koncepcji rozwoju inteligencji wielorakich Howarda Gardnera i oparta jest na rozwijaniu kompetencji kluczowych. W przedszkolu sięgamy do korzeni poprzez współpracę z rodziną, środowiskiem lokalnym oraz osadzanie działań w tradycji i historii regionu. Opieramy się na systemie wartości akceptowanym przez środowisko rodzinne. Ważnym elementem naszej wynikającym charakteru naszego przedszkola są działania prozdrowotnej i ekologiczne. Każde dziecko w naszym przedszkolu ma możliwość pełnego rozwoju dzięki wspieraniu samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, doboru treści adekwatnych do poziomu jego rozwoju i możliwości percepcyjnych, szacunku do indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
W ten sposób każde dziecko idzie własną ścieżką rozwoju, na której spotyka przewodników i przyjaciół, uczy się współdziałania i odpowiedzialności, poznaje siebie i swoje możliwości, wzrasta w poszanowaniu wartości oraz norm, staje się odważne i gotowe, by rozwinąć skrzydła i wykraczać poza schematy, zdobywając coraz to wyższe cele.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole to przedszkole, w którym dzieci są szczęśliwe, radosne i otwarte. Śmiało sięgają do swoich umiejętności i wiedzy, by osiągnąć sukces. Mogą liczyć na wsparcie nauczycieli, rodziców i kolegów.
MISJA PRZEDSZKOLA
Naszą misją jest stworzenie dzieciom takiego środowiska wychowawczego, by zapewnić im szczęśliwe dzieciństwo będące fundamentem przyszłego, dorosłego życia.
Będziemy:
- rozwijać w dziecku samoakceptację i wiarę we własne możliwości,
- szanować je i uczyć szacunku do siebie samego oraz otaczającego świata,
- wsłuchiwać się w jego potrzeby i pozwalać na wybór własnej drogi do osiągnięcia sukcesu,
- wyposażać go w system wartości akceptowany przez środowisko rodzinne,
- w codziennej pracy stosować zasady oparte na akceptacji, tolerancji, empatii, poczuciu bezpieczeństwa emocjonalnego,
- motywować wychowanków do samodzielnego twórczego działania,
- diagnozować i rozwijać umiejętności dzieci,
- przygotowywać dzieci do podjęcia nauki w szkole,
- pamiętać o naturalnej formie nauki jaka jest zabawa
- wdrażać do zdrowego stylu życia,
- podtrzymywać i rozwijać naturalną potrzebę ruchu,
- wprowadzać dzieci w świat sztuki i rozwijać umiejętność wyrażania siebie poprzez ekspresję artystyczną,
- dbać o „czas wolny”, którym dziecko będzie mogło samodzielnie nim zarządzać
- stawiać „przeszkody” przed dzieckiem,
- wspomagać rodziców w wychowaniu dziecka,
- uczyć się od siebie nawzajem i traktować błędy, jako naturalną trampolinę do sukcesu.
Zadania przedszkola w podstawie programowej w kształtowaniu kompetencji kluczowych
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, […] z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań” – inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
- „Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie” – kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
- „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do […] dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
- „Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne […]” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
- „Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki” – porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
- „Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka” – podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne i obywatelskie.
- „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy” – podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, porozumiewanie się w języku ojczystym.
- „Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole” – umiejętność uczenia się.
- „Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur” – umiejętność porozumiewania się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie.
PROCES WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNY
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego kładzie duży nacisk na rozwój kompetencji kluczowych, które znajdują odzwierciedlenie w zadaniach przedszkola oraz w poszczególnych obszarach rozwoju dziecka. Okres dzieciństwa cechuje ciekawość świata i szybkie tempo uczenia się. W pierwszych latach życia kształtują się możliwości intelektualne i rozwija się większość wrodzonych predyspozycji (m.in.: zdolność uczenia się).
Jest to więc najlepszy okres na działania edukacyjne zmierzające do rozwijania kompetencji kluczowych, ustalonych przez Parlament Europejski i Rady Unii Europejskiej w 2006 roku.
W związku z tym proces wychowawczo-dydaktyczny w naszym przedszkolu opiera się właśnie na rozwoju kompetencji kluczowych, czyli:
1.porozumiewanie się w języku ojczystym,
2.porozumiewanie się w językach obcych,
3.kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
4.kompetencje informatyczne,
5.umiejętność uczenia się,
6.kompetencje społeczne i obywatelskie,
7.inicjatywność i przedsiębiorczość,
8.świadomość i ekspresja kulturalna.
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Jest to zdolność do codziennego komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym z dorosłymi i innymi dziećmi (np. komunikowanie własnych potrzeb, emocji). Dobra komunikacja to podstawa umiejętności uczenia się –
należy zadbać, by dzieci umiejętnie wyrażały swoje myśli i uczucia, dbały o poprawność językową na miarę swoich możliwości.
Przykładowymi działaniami przedszkola w tym zakresie będzie codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:
- słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i
zaproszonych gości,
- wypowiedzi spontaniczne i kierowane
- ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról
- odgrywanie scenek (drama, zabawy paluszkowe, tatr kukiełkowy, pacynki) ,
- występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych,
- uczestnictwo w konkursach recytatorskich,
- zapewnienie wsparcia logopedycznego,
- prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych, logorytmicznych ) dla całej grupy,
- ćwiczenia grafomotoryki ręki jako przygotowanie do pisania
- wprowadzanie liter, naukę czytania prostych wyrazów i zdań, ćwiczenia
usprawniające analizę i syntezę słuchowo-wzrokową,
- kontakt z żywym słowem –nauczyciel, aktorzy (spektakle teatralne na miejscu oraz wyjazdowe),
- codzienny kontakt z literaturą dla dzieci , biblioteczki w każdej Sali,
- współpraca z Miejską Biblioteką,
- udział w różnych akcjach np.: Cała Polska Czyta Dzieciom.
Porozumiewanie się w językach obcych
Przygotowanie dzieci w przedszkolu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym opiera się na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym w sytuacjach codziennych– w zabawie i nauce. Bardzo ważnym jest pokazanie dzieciom korzyści, jakie wynikają z umiejętności posługiwania się językiem obcym.
Przykładowymi działaniami przedszkola w tym zakresie będą:
- zajęcia języka angielskiego prowadzone przez wykwalifikowaną nauczycielkę w każdej grupie wiekowej
- codzienny kontakt z żywym słowem, realizowane przez każdego wychowawcę,
- gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem TIK
- organizacja konkursów języka angielskiego dla grup starszych.
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
Kompetencje matematyczne są realizowane na etapie wychowania przedszkolnego między innymi w postaci rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.
Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne odnoszą się do opanowania, wykorzystywania i stosowania wiedzy oraz sposobów i metod objaśniających świat przyrody przez: eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, sprawdzanie, majsterkowanie, powtarzanie procedur i instrukcji oraz weryfikowanie wiedzy i odnoszenie jej do codziennych sytuacji, które zna dziecko.
Kompetencje matematyczne w naszym przedszkolu kształcone są poprzez
realizację edukacji matematycznej w oparciu o program
prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej ,Programu ,,Klucz do uczenia”(codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron
lewa/prawa itp. ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne).
Natomiast kompetencje naukowo-techniczne to m.in.:
- obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych,
- prowadzenie kalendarza pogody, czasowych „ogródków” w salach oraz
stałych ogródków na placu zabaw
- zabawy mikroskopem, lupą itp.,
- zabawyz wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kąciki majsterkowicza),
- zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), plastyczne, wizualizacyjno-przestrzenne.
Kompetencje informatyczne
Podstawa programowa zachęca do umożliwienia dziecku podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej, w tym z wykorzystaniem
nowoczesnych technologii. Dzięki TIK możemy rozwijać pozostałe kompetencje kluczowe. Stopniowo i pod kontrolą wprowadzamy dziecko w świat wirtualny jednocześnie wskazując korzyści i zagrożenia związane z tą sferą aktywności człowieka. Przykładowe działania przedszkola w tym zakresie to:
- w codziennej pracy wykorzystywanie narzędzi TIK (np. magnetofon, rzutnik, laptop, komputer),
- wykorzystywanie Internetu ,
- oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych, internetowy teatr TVP,
- kodowanie przez zabawę, kodowanie na dywanie,
- zajęcia profilaktyczne „Dziecko bezpieczne w sieci ”.
Umiejętność uczenia się
Kompetencję tę rozwijamy we wszystkich obszarach podstawy programowej.
Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko po raz pierwszy doświadcza uczenia się w sposób świadomy, ukierunkowany na osiągniecie konkretnych celów. Zadaniem
przedszkola jest zatem poznanie indywidualnych cech i preferencji dziecka, po to, by poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, przygotować je do różnych form nauki(pracy grupowej i indywidualnej) oraz do różnorodności stylów uczenia się. Należy zadbać o sytuacje, w których dzieci będą się uczyć gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracy przy wykonywaniu zadania i wezmą odpowiedzialność za wynik swoich działań.
Przykładowymi działaniami przedszkola w tym zakresie będą:
- praca w różnorodnych , zmiennych grupach,
- praca indywidualna,
- stosowanie metod badawczych –obserwacja, eksperyment, doświadczenia
(zadawanie pytań, stawianie hipotez, sprawdzanie hipotez),
- wdrażanie dzieci do samodzielnego zdobywania wiedzy z różnych źródeł(tradycyjnych i nowoczesnych),
- stosowanie idei oceniania kształtującego.
Kompetencje społeczne i obywatelskie
Kształcenie tych kompetencji odbywa się podczas wszystkich sytuacji z jakimi stykamy się w przedszkolnej rzeczywistości. Dążymy do wykształcenia
u dzieci postaw społecznie pożądanych i akceptowanych. Kompetencje te na tym etapie rozumiane są jako zdolność do stopniowego wychodzenia poza obszar rodziny, umiejętność do pracy z innymi w grupie przedszkolnej.
Bardzo ważne jest wzbudzanie zainteresowania dzieci otoczeniem domu
i przedszkola, zachęcanie do podejmowania działań na rzecz wspólnego dobra i pracy w dziecięcym wolontariacie na miarę ich możliwości.
Istotnym jest, aby dziecko dostrzegało różnorodność zachowań, postaw, by cechowało się empatia i tolerancją.
Przykładowymi działaniami przedszkola w tym zakresie będą:
- nauka praw dziecka oraz poszanowania innych osób
- obrady Optymistycznego Sejmu
- nauka patriotyzmu poprzez udział w obchodach świąt narodowych, poznawanie historii własnej rodziny i miejscowości,
- stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość,
bezkonfliktowość,
- tolerancja, przy jednoczesnym eliminowaniu postaw społecznie niepożądanych(tworzenie przez dzieci kodeksów zachowań, stosowanie odpowiedniego systemu motywowania),
- udział w akcjach charytatywnych
- realizacja programu „Bezpieczne przedszkole”
- spacery, wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznych, organizacji,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów-rodzicami, którzy prezentują swoje zawody.
Inicjatywność i przedsiębiorczość
Kształcenie tej kompetencji odbywa się również podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy dziecko w przedszkolu. Poczucie inicjatywy i przedsiębiorczość dla dziecka to zdolność do wcielania pomysłów w czyn, to poczucie sprawstwa i kreowania rzeczywistości. Kompetencja tę będziemy rozwijać poprzez przez stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania , doświadczania.
Przykładowymi działaniami przedszkola będą:
- granie w gry strategiczne typu, np. „chińczyk”, warcaby
- codzienne zabawy na placu zabaw, w kącikach zainteresowań,
- zabawy doświadczalne i eksperymentalne, konstrukcyjne,
- stwarzanie okazji pozwalających dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować,
- współpraca w parach, grupach czy zespołach, poczucie współodpowiedzialności za efekt końcowy.
Świadomość i ekspresja kulturalna
Kompetencję tę rozwijamy poprzez umożliwienie dzieciom twórczego wyrażania własnych doświadczeń i emocji poprzez różnorodne środki ekspresji: muzykę, teatr, literaturę i sztuki wizualne.
Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, wzmacniają inicjatywę i pomagają w nawiązaniu relacji. Przedszkole daje dziecku możliwość nie tylko poznawania i odtwarzania rzeczywistości związanej z kulturą i sztuką, ale również eksperymentowania z rytmem, głosem, dźwiękiem, ruchem, grafiką. Dzieci nabywają tych kompetencji poprzez:
- codzienne malowanie(w tym nietypowymi technikami) rysowanie, śpiewanie, taniec, wystawy prac dzieci,
- udział w różnych uroczystościach jako mali aktorzy , z instrumentacją dźwiękową,
- udział w konkursach przedszkolnych, miejskich, wojewódzkich ogólnopolskich (muzyczne, plastyczne, recytatorskie), przeglądach
CEL GŁÓWNY PRACY PRZEDSZKOLA
„Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania –uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na
drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.”
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PRACY PRZEDSZKOLA
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- nauczyciele dokonują indywidualnej diagnozy każdego dziecka;
- w pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniają indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- planowana praca nauczycieli jest monitorowana przez dyrektora a wnioski
z monitorowania wykorzystywane w dalszej pracy;
- stosowane metody, techniki i formy pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej;
- nauczyciele pracują zespołowo, planują przebieg procesów edukacyjnych,
współpracują przy ich realizacji i analizują efekty swojej pracy;
- nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej dzieci
wykorzystują w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- Nauczyciele realizują podstawę programową ze szczególnym uwzględnieniem warunków i sposobów jej realizacji;
- Każde dziecko podlega obserwacji pedagogicznej, z której formułuje się
i wdraża wnioski dotyczące osiągnięć dziecka.
Dzieci są aktywne.
- Nauczyciel organizuje zajęcia w taki sposób, by wszystkie dzieci były
zaangażowane i chętnie w nich uczestniczyły;
- Nauczyciel stosuje aktywne metody oraz korzysta z narzędzi TIK;
- Na każdym etapie dnia dzieci wdrażane są do samodzielności.
- Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
- Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie dzięki panującym w nim
- relacjom opartym na wzajemnym szacunku i zaufaniu;
- Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
- Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
- Dzieci wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje – w przedszkolu
obowiązuje kodeks zachowania;
- W przedszkolu realizowany są programy i projekty prozdrowotne
i ekologiczne ;
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich
indywidualnej sytuacji.
- W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans
edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb
rozwojowych dzieci.
- Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy.
- Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
Rodzice są partnerami przedszkola.
- Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach
wychowawczym i organizacyjnym.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej
pracy.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują
tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki.
- Rodzice pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych na rzecz przedszkola.
- Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją
- ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie rozmów
indywidualnych i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami
- pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej(np.:kino-teatr), wycieczek, wyjść do biblioteki, szkoły.
- Przedszkole gości ludzi sztuki, ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
- Organizowane są imprezy środowiskowe: kiermasze świąteczne, konkursy plastyczne, muzyczno –taneczne ,olimpiady sportowe , pikniki
Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy ewaluacji zewnętrznych i wewnętrznych.
- W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu
dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw
pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do
ich realizacji.
- Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród,
wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
- Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do
planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola.
podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych
programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
- Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
- Współpraca z organem prowadzącym zmierza do dbałości o stan
techniczny budynku przedszkola i atrakcyjność jego otoczenia.
METODY I FORMY PRACY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
W celu zrealizowania obowiązujących treści programowych , wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności, tj. zabawę. Zabawa w wieku przedszkolnym jest podstawową aktywnością dziecka, to źródło wiedzy o świecie identyfikator postaw moralnych, podstawa do rozwoju słownictwa oraz rozwoju intelektualnego, okazja do zawierania i podtrzymywania relacji społecznych z rówieśnikami i dorosłymi jest podstawową formą w rozwijaniu kompetencji kluczowych. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod ma na celu wielostronny rozwój dziecka.
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku
- metoda ćwiczeń utrwalających
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
- udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne)
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogaca się o
nowatorskie metody pracy:
- Twórcze metody aktywności ruchowej C. Orffa, R. Labana,
A.M. Kniessów, W. Sherborne
- Metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- Metodę prof. Jagody Cieszyńskiej
- Metodę prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej –dziecięca matematyka
- Metoda Paula Dennisona –kinezjologia edukacyjna
- Metody aktywizujące,
- Aktywne słuchanie muzyki Batii Strauss
- Pedagogika zabawy
- Drama
- Pantomima
- Techniki Parateatralne
- Relaksacja
- Bajkoterapia
- Zabawy paluszkowe
- Techniki twórczego myślenia
- Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
Formy pracy w przedszkolu to zaplanowane w czasie i przestrzeni wzajemne czynności nauczyciela i dzieci. Do najczęściej stosowanych form pracy w przedszkolu należą:
- Zajęcia dowolne( dzieci same wybierają sposób zabawy czy też rodzaj działalności w czasie który jest do tego przeznaczony. Nauczyciel nie narzuca zajęć ani nie tworzy grup, przedszkolaki same tworzą grono do zabawy. Do zajęć dowolnych należą np. oglądanie książek, rysowanie, budowania z klocków itp.)
- Sytuacje okolicznościowe( są to działalności niezaplanowane odgórne przez nauczyciela, które mogą się zdarzyć nagle);
- Obowiązkowe zajęcia ( do nich zaliczyć można np. wycieczki, czynności
samoobsługowe, spacery, zajęcia dydaktyczne, uroczystości itp.)
ZASADY WYCHOWANIA
Główne zasady wychowania w przedszkolu opierają się na zależności, które zachodzą między realizacją przyjętych celów a właściwościami rozwojowymi dziecka. Należą do nich:
- zasada zaspakajania potrzeb dziecka, czyli zaspakajanie potrzeby bezpieczeństwa, uznania, miłości oraz potrzeb biologicznych dzieci, co umożliwia dalsze ich kształtowanie w połączeniu z kulturą życia codziennego, różnymi formami działalności i ekspresji,
- zasada aktywności, czyli pobudzanie aktywności własnej dziecka co sprawia, że jest ono czynnym uczestnikiem wychowania współdziałającym z nauczycielem; czynne postawy dzieci sprzyjają rozwijaniu ich inicjatywy, odkrywczości i twórczej działalności,
- zasada indywidualizacji, czyli konieczność otoczenia każdego dziecka i nawiązywanie z nim kontaktów indywidualnych; dostosowanie metod pracy do potrzeb dzieci wynikających z różnic indywidualnych,
- zasada organizacji życia społecznego, czyli wprowadzenie norm moralno
-społecznych obowiązujących w grupie, dążąc do tego, aby dzieci je
akceptowały i przestrzegały w swoim postępowaniu,
- zasada integracji, czyli harmonijne oddziaływanie na rozwój dziecka przez łączenie treści różnych dziedzin wychowania oraz integracją treści wychowania i kształcenia.
NORMY ZACHOWAŃ
Na początku roku szkolnego każda z grup przedszkolnych z pomocą nauczyciela
opracowuje swój Kodeks Zachowań, który ma za zadanie wspierać i motywować dzieci do przestrzegania ustalonych norm i zasad postępowania, jak również konsekwentnie je egzekwować. Uzgodnione przez dzieci normy i zasady są dla wszystkich jednakowe a ich podstawą są następujące wytyczne:
Dziecko:
- Zna swoje prawa i obowiązki,
- Dba o bezpieczeństwo swoje i swoich kolegów, aby nie powodować zagrożenia i przykrości,
- Jest aktywne i twórcze co sprzyja jego indywidualnemu rozwojowi
- Jest samodzielne,
- Zdrowo się odżywia i posiada wiedzę o racjonalnym żywieniu,
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
- Buduje pozytywny obraz samego siebie,
- Jest współgospodarzem sali, odpowiedzialnym za ład i porządek, potrafiącym współorganizować ciekawe kąciki tematyczne Wspólnie i zgodnie bawić się dziećmi
- Potrafi czekać na swoją kolej podczas zabawy oraz szanuje cudzą własność,
- Próbuje samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z
ogólnie przyjętymi normami,
- Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam
PRAWA DZIECKA
Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie. Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego dzieci. W tym czasie kształtują się pierwsze postawy moralne
, nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniania dobra od zła, wartościowania zachowań własnych i kolegów, poznają reguły w grupie. Przedszkole tworzy takie warunki, aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno-
moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to, aby wychowankowie mieli świadomość istnienie własnych praw. Ogromną rolę w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. W naszym przedszkolu, gdzie prawa dziecka są priorytetem, dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami. Prawa dziecka dotyczące przedszkolaków można podzielić według następujących kategorii:
prawa i wolności osobiste, socjalne, kulturalne
Prawa i wolności osobiste to :
- prawo do życia i rozwoju,
- prawo do tożsamości i identyczności (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu),
- prawo do swobody myśli,
- prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
- prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w
przypadku rozłączenia z nimi,
- prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa,
Prawa socjalne to :
- prawo do odpowiedniego standardu życia,
- prawo do ochrony zdrowia,
- prawo do zabezpieczenia socjalnego,
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego.
Prawa kulturalne to :
- prawo do nauki,
- prawo do korzystania z dóbr kultury,
- prawo do informacji,
- prawo do znajomości swoich praw.
KRYTERIA SUKCESU
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszego Przedszkola jest :
- radosny,
- otwarty na innych, okazuje innym szacunek,
- ciekawy świata,
- twórczy i aktywny w działaniu
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- wykazuje postawę badawczą,
- dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym,
- rozwija swoje talenty,
- zainteresowany nauką i literaturą,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
i społecznego,
- potrafi współdziałać w zespole,
- samodzielny,
- potrafi cieszyć się ze swoich sukcesów i radzić sobie z trudnościami,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- zna zasady kultury, norm współżycia społecznego i zachowania, ma pozytywny obraz własnego „JA”,
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny i dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
- szanuje i kocha swoja małą ojczyznę, swój kraj i czuje się Europejczykiem
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU(RODZICE, ŚRODOWISKO LOKALNE)
Rodzice:
- Uzyskują pomoc specjalistów;
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka;
- Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach;
- Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola;
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola;
- Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola;
- Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
- Współpraca z władzami gminy w zakresie spraw materialnych, bazowych
i organizacyjnych placówki;
- Współpraca z Komendą Policji polegająca na organizowaniu spotkań z policjantami przedszkolu, kontrola pojazdów przed wyjazdami dzieci;
- Współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną –udział w pokazach organizowanych na terenie przedszkola;
Współpraca z Urzędem Miasta
- udział w konkursach ogłaszanych przez UM,
- uczestnictwo władz miasta Zabrze oraz radnych na uroczystościach organizowanych w przedszkolu;
Współpraca z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną
- Diagnozowanie zaburzeń i opóźnień w rozwoju intelektualnym i psychomotorycznym wychowanków
Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Udzielanie pomocy materialnej i finansowej dzieciom z rodzin o najniższych dochodach (refundacja kosztów żywienia i opłat)
Współpraca z SP 5 i SP43 w Zabrzu
- udział w konkursach , lekcjach pokazowych
- zwiedzanie szkoły przez dzieci 6-letnie;
Współpraca z lokalnymi firmami i zakładami pracy poprzez pozyskiwanie sponsorów na potrzeby przedszkola, odwiedzanie ich z życzeniami z okazji świąt, zaproszenie przedstawicieli na uroczystości przedszkolne.
KIERUNKI ROZWOJU W KOLEJNYCH
LATACH SZKOLNYCH
Rok szkolny 2019/2020
- Priorytety MEN.
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych:
- porozumiewanie się w języku obcym nowożytnym
- Kompetencje matematyczne
Rok szkolny 2020/2021
- Priorytety MEN.
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego.
- Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych
Rok szkolny 2021/2022
- Priorytety MEN.
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego.
- Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych
Rok szkolny 2022/2023
- Priorytety MEN.
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego.
- Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych:
Rok szkolny 2023/2024
- Priorytety MEN.
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego.
- Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych: